Lekce idolem

Velice dlouho mi připomínali Ivetu Bartošovou. Začalo to někdy v době, kdy Iveta vydala to CD „Jedna jediná“ ; tehdy jsem se o ní dozvěděla poprvé. Nemůžu si pomoct, ale jak tak procházím její fotky, zvlášť ty z posledních let, kdy byla dlouhovlasá, vidím na ní svoje rty a svoje oči. A pár svých věcí, které by bylo dobré poopravit.

Jestli si mám vzít jeden hlavní rys, který by mi Iveta mohla skrze svoji osobu připomínat, bude to osobní stabilita. Vytvořit si základy na sobě samotné. Abych se nemusela nechávat ze strachu „používat“ potenciálním přítelem, když přijde opilý a bude se něčeho dožadovat, jak jsem teď nedávno četla na jednom blogu. Jednoduše mít dost síly na rozpoznání psychické manipulace, fyzického zneužívání a osobního omezování a mít dost odvahy být sama za sebe.

Jeden by si řekl, že je to až moc daleko na to, aby to potkalo „normální“ ženskou. Já si to nemyslím. V poslední době čtu tolik příspěvků od blogerek, které se nechají slabším nebo silnějším způsobem omezovat a napadat, aby měly „ve vztahu“ klid a ještě toho člověka nazývají svou láskou; já jednoduše nevím, kde se toho najednou tolik bere. Na moji otázku „Proč tedy vyšly knížky zrovna od Keltnera“ mi přišel nápad, že v běžné lidské komunikaci jsou veliké mezery ve zvládání emocí, a o diskuzích na internetu se ani nebavím. Na moji otázku: „Proč se tolik blogerek nechává ve vztahu znásilňovat a pak o tom ještě píšou na blog“ mi zatím nic nepřišlo; jenom další materiály o Ivetě Bartošové se zprávou, kterou to pro mě má: buduj si základ sama na sobě a věnuj se sama sobě, aby ses pak mohla opírat o sebe a nehledala sebe v cizích lidech, což vlastně nejde.

V mojí pozici bych neměla mít vazbou připoutanou bytost. Jenže se mi IB vrací jako bumerang i s tou podvědomou fascinací její osobou. S jejím poselstvím o vášni, nejistotě a touze podnikat milovanou činnost, která byla po několik případů silnější než její vlastní smrt. Nakonec si svojí nerozhodností zničila svoje vlastní vnitřní orgány tak, že už ji přestávaly stíhat udržovat při životě; ta kostra, která se objevovala v médiích posledních pár týdnů před její smrtí byla děsivým proroctvím a krutým náhledem do budoucna.

Co mi má lekce „Iveta Bartošová“ dát? Její vášeň pro práci. Její ochotu plnit si sny, i když to pro ni v začátcích znamenalo Balet, Kroky Františka Janečka a pak Láďu Štaidla v tak krátkém období, že jí to má hromada muzikantů trochu za zlé a považuje ji za princeznu v tom rozmazlenějším smyslu. Její neomylný talent vybírat si stejně „postižené“ chlapy, jako byla ona sama. Její nedostatek schopnosti rozhodnout se sama za sebe. Něco je mi lekcí v dobrém, něco mi má být lekcí ve významu varování. Zpracovat moji vlastní osobnost tak, abych stála na svém vlastním základu  a zvládla se opírat o sebe samotnou. Ne ve významu samoty, ale ve významu stability.

Nejvíc mě těší šance, kterou Iveta dostala s jedním konkrétním mužem. Ve věku dámy dostala šanci na vztah, který aspoň zvenčí působil jako ideálka – žádné „práskání“ novinářům, kde zrovna je, žádný seladon, kterému se líbí vidět se vedle ní v novinách – „prostě normální chlap“ , který přišel i navzdory tomu, kolik „chyb“ do té doby udělala. Nepovažuju se tedy za ztracenou. Stačí pracovat na své vlastní bytosti a dívat se kolem sebe 🙂 .

4 thoughts on “Lekce idolem

  1. Zrovna včera na křtu mé knížky (:-)) jsme si opět připomínali symboliku našich vzorů, oblíbených filmů, knížek a písní (knížka je hodně o symbolice) 🙂 Ten můj byl Old Shatterhand 🙂 Iveta Bartošová je hodně silná symbolika a hodně rozporuplná. Rozhodně bych to nepodceňovala a makala přesně na tom, co píšeš.

    To se mi líbí

  2. Tomáš: právě proto píšu o „lekci“ . Vidím tam pár věcí, které máme podobné a které bych rozhodně mohla zvládnout líp. Víš jak to bývá – na sobě člověk nic nevidí, na cizích všechno 🙂 .

    Aves: Iveta rozhodně silná a rozporuplná je. Předkládá téma vlastní stability a zdroje síly v sobě samotném. Když to člověk má jako v zrcadle v někom jiném, ví najednou přesně co a jak měl ten člověk dělat … 🙂

    To se mi líbí

Něco hezkého mi napiš

