Publikovat vs. sdílet

V jednom z minulých dílů jsem nakousla možnost, že nedostatek inspirace pro články může znamenat, že člověk vůbec blogovat nemusí. Může to znít podivně; síť je váš druhý domov, a teď najednou máte zvažovat jinou cestu? Pravdou zůstává, že cest je v době internetu nepřeberné množství a zafixovat se na jedinou nemusí  být vhodné.

Psát články , neboli publikovat, znamená připravovat články a umisťovat je na svůj blog. Potud je to jednoduché; dokud člověk nezačne vyhlížet komentáře a jakoukoliv zpětnou vazbu ke svým pracím. Návštěvníci blogů se přitom dělí do dvou základních skupin: větší část všech příchozích navštíví stránku, podívá se na nové články a odchází bez jakékoliv interakce. Menší část navštěvuje blogy také za účelem komentování a jakéhosi spolupodílnictví na celém blogu. Diskutovat s autorem o nastíněné problematice, nebo se vlastními více či méne vhodnými připomínkami pokoušet autorův blog předělat víc podle sebe. Tato malá část návštěvníků je poté důvod, proč tolik blogerů odpadá. Očekávají daleko větší podíl komentujících, než může blog ze svojí podstaty nabídnout.

Sociální sítě jsou poměrně nevěrné nevěsty. Internetová stránka je záležitost přístupná všem; v sociální síti musí být  zaregistrováno veliké množství dalších, ideálně známých, lidí, aby to celé mohlo fungovat. Na oplátku člověk získá veřejný prostor na všechno, co jej napadne. A jako přidaná hodnota navíc lajky a komentáře, a o to nám v první řadě jde: vědět, že v té svojí virtuální bublině nejsme sami.

Psát blog může svým  způsobem znamenat prdět do Vesmíru – prostě se to ztratí. Na sociální síti sice člověk nemá k dispozici „celý Vesmír“ , ale i těch 80 followerů může znamenat víc než celý blog. Sdílet pomocí sociálních sítí je daleko méně náročné na kreativitu; prostě jen do připraveného rámce přidáváte obsah. Průšvih je, jak tento systém zaměníte s blogováním. Podprůměrných nedopracovaných blogů vzniklo svého času víc než  dost. Publikovat a sdílet vážně není totéž. V příspěvcích na sociální síti nejde vyhledávat a nejdou řadit do rubrik, ale zkušenosti ukazují, že většina lidí na síti je ochotná přelouskávat i dlouhatánské jednolité bloky textu, které jsou pro sociální sítě také typické.

Je vhodné připomenout ještě jednu věc: Youtube jako módní trend začíná kulminovat, a zanedlouho se z něj stane „zase jen“ služba ke sdílení videa. Mladší bráška Snapchat se žene hladově dopředu, proto je dobré nezafixovat se na jedinou síť. Na to jsou módní trendy  příliš nestálé. Ve světle běhu mediálního světa je blog stabilní jistota; záleží ale, jestli právě vy chcete spíš psát, nebo spíš sdílet.

Advertisements

Něco hezkého mi napiš

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s