Brazilky, Japonky, NewYorčanky

Před časem začala být moje knihovna zásobovaná knížkami o stylu Pařížanek. Nejdřív Ines de la Fressange, pak Jennifer Scott, a pak všechny ostatní autorky, které rozebíraly oblékání a líčení Pařížanek. Každá  z nich to měla trochu jinak a po svém, což mi vyhovovalo, protože jsem mohla zkoušet.

První ránu mému nekritickému obdivu k Pařížankám zasadil časopis Joy, když vydal velký článek o Brazilkách. To, co jsem se doteď dočítala jenom na adresu Pařížanek, psali teď na adresu Brazilek a podrobně popisovali, jak se stát Brazilkou.

Tehdy jsem to ještě přežila. Letos jsem se procházela mezi regály v knihkupectví, a vedle knížek o šarmu Pařížanek jsem našla tituly o Italkách, Japonkách a NewYorčankách. Když jsem to viděla, něco se ve mně hnulo. Kdyby nechali jenom ty Pařížanky, nechám sebou manipulovat dál, ale vidět vedle sebe Pařížanky, Japonky, Italky a NewYorčanky už pro mě bylo moc.

Češky jsou jako ženy neustále pranýřované. Že se neumíme upravit, a chodíme všechny a pořád nenalíčené. Že nepoznáme, co je vkusné, a tak chodíme všechny s dvoubarevnými vlasy. Že nikde jinde na světě neprodají kadeřníci tolik melíru jako v ČR, protože Pařížanky si nechávají stejný účes od svých dvanácti let a nikdy nebarví vlasy. Že se neumíme obléct a na zásadní události chodíme pravidelně oblékané všechny bez rozdílu nevhodně, ať už se jedná o outsiderky, nebo královny ročníku. Najednou si pod sebou redaktorky podřezávají větev, protože jsou jednou pro vždy Češkami, tak jako všechny ty, které ve svém článku tak pilně pomlouvají.

Slovenky jsou mistryně v make-upu, Rusky pořád perfektně upravené. Arabky chodí celé dny v burce, ale ani to je neodradí od pečlivého líčení každý den, i když to dělají jenom samy pro sebe a nikdo jiný než ony samy je s make-upem neuvidí. Dánky jsou proslulé svojí láskou k přírodní kosmetice, a díky zálibě Dánek v péči a nekontrastním líčení nepoznáte, jestli jsou nalíčené, nebo ne.  Celý tento průmysl mi přestává imponovat, i když jsem byla jednou z těch, které se snažily přiblížit Pařížankám v jejich „namalovaná-nenamalovaná“ přístupu a adoptovat Pařížskou DNA, která je zodpovědná za to, že jsou šik a stylové, ať dělají co dělají a nikdy nešlápnou vedle.

Naše vlastní média se pokoušejí implantovat českým ženám doživotní pocit méněcennosti, když sáhodlouze vyjmenovávají, že Turkyně milují bronzery a zlatavý třpyt, a Češky ve všech autobusech vypadají jako šmudly. Teď jsem ráda za to, že jsem částečně beauty blogerka, a že mám tolik šikovných kolegyň. Aspoň můžu s klidem říct, že to, čím nás krmí novináři, není vůbec pravda.

Něco hezkého mi napiš

