Zádrhel se spaním a cesta ven

Když se mi před rokem změnila pleť, brala jsem to se samozřejmostí. Dokonce jsem tušila, že přijde čas, kdy budu muset začít důsledně používat noční krém, a přijdou i časy, kdy budu muset přestat flákat i masku na obličej. V červenci letošního roku si pro mě příroda nachystala další překvapení ze svého rukávu: začalo mi blbnout spaní.

Doteď jsem s tím neměla potíže. V létě jsem ale poprvé zažila noc, kdy jsem od desíti večera do tří hodin ráno zírala do stropu, a pak jsem nějakým způsobem odpadla do dvouhodinového spánku beze snů. Logicky to ze všeho nejdřív odskákal kofein. Doopravdy jsem přestala pít kávu a všechno bylo v pořádku. Pak jsem si večer k seriálu vzala nějakou čokoládu. Nebyla to celá tabulka, tak pásek nebo dva. A nespala jsem zas. Nadávala jsem si a příští den si našla, že čokoláda je ze sedmdesáti pěti procent kofein taky a bylo mi to jasné.

Pak přišel říjen. Okolo půl desáté, desáté večer jsem si vzala jen takový malý dílek jablečného štrůdlu – a nemohla jsem spát zase. Tak, jak to šlo, jsem dokázala logicky vyřadit škůdce, ale absolutně bez kofeinu? Vesmír jako by to tušil, začal mi posílat jeden článek o nespavosti za druhým. V jednom jsem se dočetla, že modré světlo (televize, tablet) evokuje v mozku den a aktivitu, v dalším jsem zase mezi osmi zlozvyky, které se před spaním nedělají, našla práci. Že stimuluje a probouzí mozek. Já jsem toho říjnového večera od osmi do devíti psala článek na blog, a pak poslouchala hudbu a četla časopisy.

Nedává mi smysl vůbec nic. Copak mi může vadit štrůdl a půl hodiny psaní hodinu a půl před usínáním? Dneska začleňuju další bezpečnostní opatření: žádné jídlo dvě hodiny před spaním, ideálně žádná večeře po sedmé večer. Žádné Caro na noc, žádný štrůdl jako svačinka na dobrou noc, a žádná práce, když se nachyluje večer a tělo začíná cítit postel. Já se nedivím, že v současné době řešíme všechno práškama. Snažit se zjistit, proč nemůžu spát přirozenou cestou, s sebou nese velikou kupu dalších bezesných nocí, než to člověku při troše štěstí konečně dojde.

Doputoval ke mně další tip. Hořčík pomáhá vylepšit spaní. Já jsem si pořídila asi týden zpátky hořčíkový doplněk stravy, protože jsem kupovala jako prevenci na podzim vitamín C a ten hořčík na mě mával taky. Původně že na uvolnění svalů a proti křečím; že umí pomáhat se spaním je pro mě novinka. Do zorného pole se mi dostaly kozlíkové tablety. Nic víc jsem si zatím nezjišťovala, jenom že to má být na spaní. Ano, vyměkla jsem a to čučení do stropu mě přestává bavit. Teď jsem se rozhodla dát nejdřív šanci hořčíku, ať ukáže, co umí. Jestli to bude dobře fungovat, vystačím si s tím a nebudu muset hledat nic dalšího.

Je to celkem nářez. Mění se mi tělo, a pár těch změn je poměrně náročných na nervy a psychické zdraví. Pomalu začínám mít strach ze svojí vlastní postele. Nechápu, proč najednou nemůžu spát, i když mívám jediné kapučíno z automatu ráno po sedmé hodině, a pak celý den nic. Jediné, co můžu dělat, je hlídat si vypitou čistou vodu, aby se to mělo kudy odplavovat, a pak jenom doufat, že se to časem stabilizuje samo. Dokonce tu kávu začínám podezírat, že je v tom úplně nevinně. Nemám z ničeho strach, nejsem ve stresu, netlačí mě nic, ale přesto mě moje vlastní postel bojkotuje.

Jelikož ty změny ve spánkovém režimu vůbec neberu v klidu, chystám si k posteli MP3 přehrávač. Když přijde „Noc na čučení do stropu“ , vytáhnu kolem půlnoci, jedné ráno písničky, ať se uklidním a jsem aspoň v dobré psychické pohodě, když už nejde spát. Pokud neusnu zvečera a v ty dvě ráno se nevzbudím, většinou do půl druhé, do dvou ráno „uklidňuju“ , pak cítím, že mám MP3 sundat, a následně většinou mezi druhou a třetí ráno na dvě hodiny vytuhnu. Budím se absolutně v pohodě, jenom jsem rozčarovaná z toho, že to zase nevyšlo a že jsem opět něco přehlédla.

Dokud mám na svém virtuálním seznamu různé možné viníky, je to v klidu. Zjistím, že za to nemůže spořádaná čokoláda, ale fakt, že jsem snědla čokoládu, vypnula tablet a šla spát. Tím pádem, i když jsem s usínáním po televizi doteď neměla potíže, je nad slunce jasné, že zakopaný pes je v tom, že jsem těsně před spaním jedla. Mozek musel stáhnout melatonin, aby žaludek mohl zpracovávat čokoládu, a všechno šlo do háje. Snažím se poctivě spočítat, kolik těch nocí takových od toho července bylo. Mám takový dojem, že k číslu deset bychom se dostali. Dokonce dostávám takové slabé tušení, že za čtyři měsíce to číslo o moc vyšší nebude. Začala jsem si to konečně zapisovat. Je totiž jasné, že to nemám pořád, a tak bych ráda zjistila, jestli ty „nespací“ noci chodí podle nějakého systému, nebo je jenom chyba v tom, že těsně před spaním budím mozek hudbou, knížkou nebo psaním článků.

Mozek si nepamatuje všechny ty noci, kdy jsem spala jako dudek. S důkladnou naléhavostí si pamatuje všechny ty, které jsem probděla a staví je před všechno ostatní. Z výše napsaného vyplývá, že tak trochu neprávem. Je pět odpoledne a mě trochu bolí hlava. Jinak je to jediný symptom faktu, že jsem minulou noc spala dvě hodiny, a zbytek noci se jenom převalovala. Náladu mám mizernou, protože ty změny ve spaní hodně řeším. Místo rozhrabávání článků mám jiný cíl: přestat to tak řešit. Třeba si to sedne. Žít přes den bez kafe je sranda. Člověk zjistí, kolik věcí dělá automaticky. Myslí, že si vybírá, ale ve skutečnosti jede v nahraném programu. Subjektivně mi je bez kávy líp, tak budu pokračovat s meltou. A podobně postiženým dám určitě vědět, co z toho všeho mi zabralo 🙂 .

5 thoughts on “Zádrhel se spaním a cesta ven

  1. A nespalas někdy celou noc, žes potom fungovala 2 dny v kuse? 🙂 Já jo a už několikrát. Ale to asi tím stresem, chozením do postele pozdě, přemýšlením před spaním a tím, že v posteli se učím, jím, válím… I v leže, tak chudák mozek si tu postel nejspíš začal spojovat s aktivitou 🙂 Ale posledních pár dnů docela dobrý, ťuk ťuk ťuk! 🙂

    To se mi líbí

Něco hezkého mi napiš

