Ten Sinar za to nemůže

Je nad slunce jasné, že fotografové, kteří se začínají projevovat na veřejnosti, jsou ve skutečnosti ty verze mého nebo vašeho stínového „Já“, které bylo drzejší, vlezlejší a dokázalo se kde kam vecpat. Proto člověk nemůže ani čekat, že to v klubech vážné profesionální fotografie bude vypadat jinak, než na „normálních“ fotografických fórech.

zlata-harfa

V posledních měsících mě zaujalo, jak málo fotografů řeší focení samotné. Až příliš velká část fotografů považuje za esenciální svoji techniku a až příliš z nich řeší analog versus digitál.  Že digitál brání lidem myslet a abyste mohli doopravdy fotit, potřebujete Sinar. Ideální jsou dovětky ve smyslu, že s digitálním přístrojem nemůže fotit člověk, co to myslí vážně, protože digitály jsou přímo zodpovědné za šmejdské fotky.

V první řadě bych ráda vyhradila svůj postoj. Při ideálních světelných podmínkách uspějete s kdečím, i s upravenou krabicí od bot. Při focení samotném považuju za vhodné zvolit techniku tak, aby si se záznamem světla poradila a neházela klacky pod nohy. Tyto podmínky znamenají pro každého fotografa trochu jiné herní pole, s tím, že nejdůležitější je to, co fotograf produkuje. Konečný výsledek by měly být v první řadě fotky a fotky by měly být tím, co bude fotografa připomínat.

Ani jeden ze současných autorů vám nepoví, že se stará výhradně o to, co má na fotce. Připadá mi ostudné, že ikony fotografie řeší hlavně tabulky a technické parametry místo fotek; i když si musíme připomenout, že pocházejí zase jenom z internetových fór, kde obsah fotografie taky nikdo neřeší. Tak se všichni kolem handrkují o těla a objektivy a zapomínají fotit.

Připadá mi smutné, jak málo fotografů na mediálně aspoň trochu slušné úrovni věnuje energii hovoru o inspiraci, síle okamžiku a vymýšlení snímku. Namísto toho amatérské potenciální kolegy blbnou adorováním manuálně analogového systému, s tím, že digitál nemůže nikdo myslet vážně.

Fajn, ale co když je člověk levý jako šavle? O ženách se říká, že v jedné věci jim nikdo konkurovat neumí: žena ví, jak se šroubovák bere do ruky, aby chlapovi vstaly všechny vlasy na hlavě, šroubovák jí vzal z ruky a udělal to za ni. Já se musím hrdě přiznat, že k mým přednostem patří spíš hlava než ruce a oceňuju, že při focení digitálem nemusím být manuálně zručná.

Stačí se jen umět dívat a mačkat čudlíky, což se dá s trochou snahy natrénovat. Ale řemeslná zručnost, související s prací v temné komoře, a matematické vzorečky, související s výpočty technických náležitostí k vyvolávání? Jak jsem ráda, že už nemusím! Od pradědy mám knížku od Kodaku, základy tehdejšího fotografování. V angličtině. Když jsem prohlížela, co všechno je nutné k vyvolání filmu, oblil mě studený pot. Že jeden fotograf neumí s digitálem zacházet ještě neznamená, že s tím neumí nikdo. Všechno je o rukách a citovém vztahu.

3 thoughts on “Ten Sinar za to nemůže

  1. Já se tedy ve focení moc nevyznám… fotila jsem na analog i na digitál a na digitálu vnímám jako výhodu právě to, že člověk hned vidí, co stvořil. Videla jsem na blogu jednoho známého, jak krásně se dají fotky dál upravovat. Pohrát si se světlem atd. Líbí se mi ale právě ta myšlenka, že všude možně (a fotografové nebudou výjimka) se řeší všechno možné jen ne obsah :-)))))))

    To se mi líbí

Něco hezkého mi napiš

