Ježišmarja počkej – já jsem tomu nedala název … :-)

Aktuální vláda úplně zakázala v hospodách kouřit. Začne to platit od nového roku a mezitímco je v hospodě zatím klid (aspoň od hostů nic neslyším – zatím), na blozích to celkem žije. Zakázat kuřákům úplně vylézat z domu je celkem brutální, ale vemte to ekonomicky: cigarety jsou drahé, ale když je úplně vyštípete tak, aby pokud možno ani nebyly dostupné, lidem zůstanou drogy a ty jsou přece mnohem dražší.

opojna

Zrovna jsem dočetla jeden rozhořčený článek na téma zákazu kouření. Stylově mi připomněl jednu alternativní kolegyni, která za poslední roky spadla to toho takového: „Tady je všechno špatně“ a „baví“ se jenom nadáváním. Blogerka vládě vytýká, že se tak pečlivě nestará o všechno ostatní. O menstruační vložky, o léky, o hromadu aut a o nové návrhy, které mají přinutit obyvatele nakupovat auta ještě víc (s autem starším než určitý počet let vás nepustí do měst).

Menstruační vložky obsahují karcinogenní bělidla a jsou jako odpad neodbouratelné. Ano, existuje bio řešení. Ale tady u sebe si můžu dovolit jednu důležitou otázku, kterou u cizích položit nemůžu, protože by mě smazali: jak chcete zavést menstruační kalíšek panně? Hodláte ji pranýřovat jenom proto, že si nemůže do pochvy zavést kalíšek, protože má u vstupu blanku? Hodláte panny vykázat na okraj společnosti jenom proto, že si „dovolují“ používat věci, které se nezavádějí dovnitř?

Zrovna jsem dočetla knížku od Eriky Johansenové, Královna Tearlingu. Celkem milá knížka, tak trochu fantasy tak trochu šmrncnuté magií, ale je to celé hlavně o odvaze. Kelsea jela městem do Pevnosti a museli projet Kanálem – chudou čtvrtí, obývanou zloději a nevěstkami. Jako devatenáctileté děvče se zhrozila a odpřisáhla si, že to jako královna zakáže a dá lidem odtud práci. Téměř obratem se jí v hlavě ozval hlas její pěstounky Carlin. Hodláš jim nakázat, co je pro ně správné? Chceš je kontrolovat násilím? A plnění tvojí vůle chceš vymáhat trestáním za neposlušnost?

Debatami o zakázaném kouření se dostáváme na mimořádně tenký led, který souvisí právě s odebráním svobody jednotlivým lidem. Zakázat vložky, zakázat prášky, zakázat auta. Jenom pro vaše dobro. Ale v konečném důsledku vám jenom nutím svoji vlastní vůli. Bude po mém a hotovo. Já osobně u některých kuřáků nemusím jejich suverénní postoj. Nedopalky a krabičky od cigaret „uklízejí“ pohozením na chodník, a když je upozorníte, že vám před dům hážou bordel, odpoví vám: „Však se ti žíly nezkrátí, když to po mně uklidíš“.  Trochu jim srazit hřebínek neuškodí; aspoň těm, kteří ode mě, nekuřáka, požadují, abych uklízela jejich vlastní bordel.

3 thoughts on “Ježišmarja počkej – já jsem tomu nedala název … :-)

  1. Pravda je, že už dnes chudáci kuřáci většinou postávají na mrazu, když si chtějí zakouřit. Stačí se podívat na staré filmy a člověk se zhrozí z toho, co bývalo běžné (v práci běžně pokuřovali téměř všichni, doma se kouřilo snad i v posteli atd. atd.). Já jsem ještě zažila, jaké to pro nekuřáka je. Jsem vděčná za obstrukce a zákazy. Protože kuřáctví není jen věc kuřáku, ale i věc těch okolo, kteří pak kouří pasivně. Ale jak říkám, už dnes většinou kouří na mrazu a většina, co já znám, se předtím, než začnou kouřit, zeptají, zda mohou. Tomu říkám ohleduplnost.
    Ale upřímně řečeno, nechápu, proč se vůbec prodávají věci, které jsou prokazatelně zdraví škodlivé. Ano, je mnohem lepší tu možnost volby mít a prokázat, že na některých věcech opravdu nejsem závislá (znám tu spoustu muslimů, kteří se doma tváří jak svatouškové, ale jak se ocitnou u nás, tak se mohou z toho všeho, co mohou, zbláznit). Naučit se nebýt závislá. Na druhou stranu bych ale přivítala, kdyby někdo zakázal ty hory sladkostí v supermarketech, nebo kdyby někdo zakázal vánoční cukroví atd. atd. :-)))) Měla bych po starostech a vůbec by mi to nechybělo. A to se bavíme o něčem, co škodí jen v nadměrném množství. A na druhou stranu taky chápu velmi dobře ono: „nebýt bližnímu svému kamenem úrazu“ či jak se to říká….

    To se mi líbí

  2. Je otázkou, jestli je dobré nechat lidi dobrovolně kynout do 300 kg živé váhy, když všichni velice dobře víme, že za to z velké míry může ten vycpávkový materiál v potravinách a hromada bílého cukru. Je to víc omezování svobodného podnikání, nebo morální odpovědnost za lidi?

    To se mi líbí

Něco hezkého mi napiš

