Let’s blog: Vypěstuj si značku

Zezačátku to člověk spíš neřeší. Něco nacvaká do adresního řádku a začne publikovat. Často párkrát změní zaměření, případně dělá tak nějak všechno najednou, nezřídka pak taky zakládá nové adresy a hledá a zkouší, co to udělá. Pokud začne člověka blogování daleko víc bavit, chce se stát originálem; nebo ještě líp aspoň trochu slušně známým originálem. Jen to není tak jednoduché, jak se zdá. Zvlášť, když vybíráme názvy a titulky pro blog v angličtině. Najít dokonalý nápad je fuška a jako naschvál většinou zjistíte, že vaše vyvolené spojení už někdo okupuje.

S adresou toho člověk příliš nenadělá. Pokud v průběhu pokusů zůstanete na jediné stránce, doporučuju vytvořit menu ručně a doplnit do něj jenom aktuální rubriky, ale celý zbytek blogu ponechat jak je. Nejste roboti a neměli byste chtít působit jako robot. Vývoj k blogování patří a dodá vám to plusové body. Název blogu se dá dokorigovat časem. Nikdo netvrdí, že když mám svoji adresu „Utajená.wordpress.com“, tak se musí můj blog jmenovat „Utajená“. Většinou platí, že v průběhu hrací fáze uděláte pár rozhodnutí, která vás přinutí hledat adresu jinou (smažete adresu „Vysvobozená“ na WordPressu a pak zjistíte, že to nejde založit znova); potom si vymyslete adresu jinou, ale klidně zvolte název blogu, který s vámi srostl.

S názvy bývá kříž. Doporučuju opatrnost a důkladné googlování, než něco vytvoříte „na hotovo“. Tak se může stát, že existují dvě kapely Arven (jedna německá, druhá španělská) a v českém rybníčku dvě kapely Seven (jedna z Českých Budějovic a jedna z oblasi kolem Mladé Boleslavi). Člověka pak většinou štve, že není originál. Podobný případ je, když si někdo z důvodu inspirace od vás založí blog se stejnou adresou jako vy (vysvobozena.blog.cz versus vysvobozena.blogspot.cz). Takový přístup je pak zmatečný, protože nikdo neví, která je která. Máte dvě možnosti: tvrdohlavě zůstat u své značky, nebo si vymyslet novou. Spoustu lidí jako první věc napadne zaplavit blog konkurence vzteklými komentáři a „zloději“ značně znepříjemnit život. Takový přístup není šťastný, protože k člověku se vždycky vrátí to, co sám vyšle.  Pokud nemáte na aktuální prezentaci tak starý archiv, aby jasně ukazoval dobu, po kterou tu konkrétní adresu používáte právě vy, je to daleko nepříjemnější. Lidé jsou zvyklí zneužívat chyby druhých. Za sebe bych doporučila najít jinou adresu (aby si vás čtenáři nepletli), ale název blogu ponechat „svůj“ (aby bylo nad slunce jasné, kdo vlastně jste).

V publikování a propagaci byste měli zůstat sví. Aby blogové příspěvky i propagační aktivity, jako třeba Facebook, propojoval váš rukopis a vaše značka zůstala konzistentní. Zjistěte, jak to dělá konkurence, ale marmeládu si uvařte vlastní. Klidně si dejte nějaký čas oraz, abyste měli šanci vypozorovat, co konkrétně vás na celém blogování  baví nejvíc a která témata vás baví nejvíc.

10 thoughts on “Let’s blog: Vypěstuj si značku

  1. Vypěstovat si osobitý styl dneska není vůbec jednoduché. Nejhorší na tom je, že ho všichni chtějí hned, ale neuvědomují si, že si ho musíme vybudovat, aby se tomu tak dalo vůbec říkat. Ty si ho držíš už dlouhou dobu a za to klobouk dolů 🙂

    To se mi líbí

  2. Jestli chceš mít osobitý styl, tak neměň design každý den. Já to třeba úplně nesnáším. Co takhle si hrát s designem na neznámém blogu a na tomto veřejně známém mít aspoň pár měsíců něco stabilně? A hlavně nepoužívej ty, co nezobrzují počet komentářů pod články.

    To se mi líbí

  3. Čekala jsem trošku konkrétnější zkušenosti, ale i tak mi článek přinesl něco nového (už jen zjištění, že oblíbená blogerka má svou jmenovkyni 🙂 )
    .
    Jinak jak jsem se minule tak pořád vyptávala, pohrála jsem si s WordPressem a jsem docela nadšená. Sice mě štve, že někdy nejde ani změnit pořádně pozadí (ve zdarma verzi), ale zato ta rozbalovací menu a štítky a spousta dalších vychytávek, to je top. Kdyby mi nebylo líté mé dvouleté práce, asi bych přesídlila.

    To se mi líbí

  4. No, jelikož je ve článku řeč i o mně, musím se ke své adrese taky vyjádřit. Když jsem na blogspot přecházela, nechtěla jsem do adresy dávat nějakou svou přezdívku či jméno, zároveň jsem toužila po českém slovu a troše poezie. Opravdu jsem se inspirovala adresou, již jsem znala z Autorského klubu, ale nikdy mě nenapadlo, že by si nás někdo spletl, máme úplně jiné čtenáře… 🙂

    To se mi líbí

Něco hezkého mi napiš

