Blogovací služby: WordPress.com

V našich končinách to není obvyklá volba. Celosvětově je WordPress poměrně oblíbený; produkuje dokonce redakční systém, který si můžete nainstalovat do administrace svých vlastních webových stránek, a ulehčit si tak kódování. I když to nikdo nijak důrazněji nepropaguje, WordPress má také české prostředí administrace blogu a vůbec neplatí, že by měl v českých zemích platit za Popelku.

Na všechny možnosti nastavení to chce tak den, dva klidu, než projdete všechny záložky a zjistíte, co se kde dá dělat. Troufám si říct, že je WordPress vcelku intuitivní a hlavní věci – napsat článek a zvolit vzhled – zvládnete hned po prvním přihlášení. V režimu „zdarma“ WordPress nabízí 3 GB místa na obrázky a mediální soubory a přes 190 šablon. Tvoří je Američané, ale problémy s českou diakritikou jich má pouze slabá třetina. Velká část je bez potíží, ale chce to jedním očkem dávat pozor na písmenka – všichni chceme mít blog čitelný. Šablony jsou kus od kusu různě upravitelné. Někde si nastavíte  vlastní barvu odkazů, v drtivé většině vyměníte záhlaví a velká část šablon umožňuje přidat vlastní pozadí. Novější trendy přidávají k většině šablon různé barevné variace, které jsou k dispozici ve volném režimu.

Narozdíl od Blog.cz a Blogspotu si ve verzi „zdarma“ vzhled blogu nerozhrabete. Spousta věcí jde přikoupit přes PayPal. Ukládací prostor navíc, přístup ke zdrojovému kódu, balíček pro změnu fontů a barevných schémat, až po vlastní doménu. WordPress funguje, jak to kdysi blogeři navrhovali Standovi na Blog.cz – základ mějte zadarmo a lepší funkce dovolte kupovat za SMSky. V základním režimu je WordPress hodně slušný hosting, a to, co by vašemu srdci případně chybělo, se dá dokoupit. I přesto, že se šablony nedají příliš upravovat, si troufám tvrdit, že je nabídka hodně pestrá a nápaditá. Záleží také na konkrétních módních trendech; stává se, že určité časové období přibývají schémata, která se liší jenom v různých detailech. Když WordPress najede na nějaký font, který češtinu doplňuje něčím dalším, nějakou dobu se toho nezbavíte.

Na WordPressu funguje jakás takás komunita lidí. Jelikož je hlavní blog WordPressu v angličtině, komunikace probíhá výhradně v angličtině a různé blogy jsou v různých světových jazycích – francouzsky, německy, švédsky – jen je problém najít v tom všem češtinu. Blog.cz byl komunitní úplně, Blogspot byl komunitní docela solidně, ale u WordPressu pořádná základna českých stránek chybí, tak všechno záleží na vás. Když už někde přes žebříčky a doporučené blogy na češtinu narazíte, zjistíte, že to jsou „odběhnuté pokusy“, čítající dva, tři články a šmytec. Co se týká hledání nových blogů, Google a Blog.cz se vám rozhodně budou hodit:-).

14 thoughts on “Blogovací služby: WordPress.com

    1. Nedokážu moc dobře odůvodnit, proč se mi líbí zrovna WordPress, ale kamarádka Michelle mi jedou psala, že se WordPress hodí líp k mojí osobnosti.

      Já jsem si původně spletla redakční systém WordPress s blogovací službou WordPress, protože jsem si nejdřív myslela, že ty tuny šablon stažitelných na internetu jsou pro blogovací službu; ony jsou ale pro ten redakční systém:-). Tak jsem se tady ocitla více méně omylem.

      Tady se mi líbí lidský přístup adminů (blogy en.blog.wordpress.com a dailypost.wordpress.com, kde se věnují inspiraci a „vnitřním záležitostem“), nejsou potíže se spolehlivostí, i když už jsem zažila dvojí výměnu administrace, dostanu se k obrázkům (na Bloggeru je to celkem problém a Blog.cz chce ještě funkční Galerii.cz, aby se dalo zjistit, kolik místa zbývá a aby člověk mohl obrázek definitivně smazat).

      Navíc to tu vypadá daleko profesionálněji; líp, než jsem v současné době schopná splácat já. Můžu si to tady přetvořit, ale základ bude vždycky původní šablona, tak to nebude vypadat jako plácanina. Šablonu pro Blogger si pořád člověk musí překódovat (odkazy, texty v menu a tak). Na WordPressu jich je 191 volně použitelných a všechno je naklikávací, tak to nevyžaduje tak hlubokou znalost kódování.

      To se mi líbí

      1. Prosím tě, a mohla bych se ještě zeptat? Už jsem na to narazila a píšeš to i ty, ale jaký je rozdíl mezi redakčním systémem a blogovací službou?

        To se mi líbí

      2. Redakční systém je platforma, kterou nainstaluješ do prostředí svojí vlastní domény. Nemusíš pak svoje stránky tvořit zdrojovým kódem (HTML značkami), ale tvoříš ji psaním a klikáním jako blog.

        To se mi líbí

  1. S wordpressem máš větší zkušenost než já… dá se od nich později odkoupit doména, že? Nechtěla bych to pak zakládat případně znova 🙂

    To se mi líbí

      1. Děkuju 🙂 plánujeme s kamarádkou nový blog a ráda bych utekla z českých vod, ať se mi nemíchá bibliotheca s tím novým a ráda si nechám poradit od ostřílených 🙂 takže volba padla na wordpress. 🙂

        To se mi líbí

Něco hezkého mi napiš

