Múzám

Když začaly internetem hýbat blogy, objevil se zajímavý trend – baví mě kreslit, tak nakreslím hromadu obrázků a začnu je prodávat. Weby jako Fler začaly registrovat začínající umělce, a ti pak začali brečet, že je nikdo nekupuje a že jim hnusní cizí lidé ničí sny.

Když chci být malířem, musím přece obrazy prodávat a musí být o mě zájem. Nemá smysl, abych si tvořila něco do šuplíku. A pak v padesáti lidem okolo tvrdila, že žádné webovky nemám, že si maluju pro sebe a že mi stačí ta třímetrová zvětšenina, co mají támhle v kanceláři na zdi.

Dnešní doba začala vychovávat lidi jako spotřební zboží. Je potřeba uvědomit si, že to, co popisuju výše, není umění, ale produkt. Něco vytvořím a někdo další si to koupí. Kdežto u většiny hodně dobrých lidí vznikají jejich práce tak nějak mimochodem. Baví je vdechovat život nápadům ze svojí hlavy, a potřebují ten přetlak nějakým způsobem ventilovat mezi lidi.

Já se ještě dnes více méně vyhýbám focení na zadání. Uvědomuju si, že profesionální fotograf musí umět odevzdat fotky svojí úrovně odkudkoliv, ale dovolte mi, abych vám připomněla, že já nejsem fotograf. Naučila jsem se fotit, abych ohledně obsahu svého blogu nebyla závislá na cizích lidech a veškerý obsah  včetně fotek byl vážně můj. Už si víc věřím, proto myslím, že by případná zakázka nedopadla nijak katastrofálně. Jak ale ráda odpovídám rýpalům – vizitku se slovem „Fotograf“ a telefonem pro zakázky má v dnešní době každá cvičená opice s mobilem, proto netuším, proč bych měla zahlcovat trh ještě já:-).

Ještě víc lidí, než je fotografů, nějak nedokáže pochopit, co z toho pak máte, když fotíte a blogujete jenom tak. Vždyť se přece v dnešní době musí všechno prodat a hotovo. Do takových diskuzí nezabředávám vůbec, protože jsem zjistila, že je nemožné přimět protistranu, aby vás poslouchala a respektovala. Před časem jsem zveřejnila na blogu článek ze série „Elegie nad škopkem“, kde popisuju průměrnou reakci člověka, co se diví, proč odmítám fotit zakázky.

Člověk potřebuje mít nějaké koníčky. Když si jako koníčka zvolí umění, ať už psaní, kreslení, focení, nebo všechno dohromady, je pro něj důležitější se danou činností bavit a plnit si nějaké svoje vnitřní chutě. Když do těch pnutí peníze patří, budiž, když do nich nepatří, nikdo nemá právo komukoliv do jeho rozhodnutí hrabat. Když se rozhodne ještě blogovat a těšit a ovlivňovat tím lidi okolo, je to zase jeho volba. Existují bezplatné služby, kde se blogování člověk může věnovat rekreačně, a tím pádem nemusí shánět cesty, jak si ze svojí činnosti zajistit prostředky na blogování samotné.

Když chce člověk rozdávat radost, měl by v první řadě radost taky cítit. Nemůžete dát něco, co nevlastníte sami. Když k vaší radosti patří tvořit bez prodeje, je dobré svoje zvyky nepředělávat. Tím spíš kvůli předsudkům. Troufám si říct, že každý má právo tvořit si jen tak a nemusí to ani zveřejňovat.

korenena

10 thoughts on “Múzám

  1. Nic proti penězům… ale taky mi přijde správnější, když člověk dostane zaplaceno za to, co stvoří spontánně, jen tak, prostě z radosti z tvoření, než na zakázku. Peníze jsou jen bonus, dělat něco JEN kvůli penězům mi přijde tak trochu škoda…

    To se mi líbí

    1. Preferuju činnost, když se z ní těším. Na sílu a na moc lámat něco „jenom“ proto, že za to dostanu zaplaceno, není pro mě. Člověk má vždycky něco, co ho baví víc; je jenom otázka, jestli si dovolí to dělat:-).

      To se mi líbí

  2. Hodně umělců jsou ve skutečnosti depresivní introverti. Ono je totiž těžké nemít nikoho, kdo by Vám skutečně rozuměl (k té radosti). Ale chtěla jsem vlastně říct, že mnozí jsou přesvědčeni – absolutně neprávem – jaké tvoří „umění“ a obyčejní tupci je nechápou. Jako nej kombinaci bych viděla tu živit se tím, co mě baví. Protože koníčků může mít člověk habakúk. A nebojte, nejste sama, kdo je divná, protože něco dělá i jentak. Na druhou stranu – přesvědčení, že „jsem povinna něco zdarma udělat, protože já to umím a on potřebuje“ je taky hodně časté.

    To se mi líbí

    1. Dělat něco jenom proto, že mi to někdo druhý řekne, je „úžasná“ záležitost. Ještě lepší potom je, když vás dotyčná osoba nahlas pomlouvá, že jste hlupák a blbec skrze něco jiného, a za tu „fušku“ vám ani nepoděkuje. Kdepak, páchat charitu v rámci možností NE :-).

      To se mi líbí

  3. Já fotografie neprodávám, na zakázku nefotím, nabídky odmítám a abych už je nemusela odmítat, uvedla jsem to hned pod záhlaví mého blogu. Fotím pro potěšení. Fotím kdy chci a kde chci. Fotím, aniž bych se cítila pod tlakem. A o tuhle svobodu se nechci nechat připravit :).

    To se mi líbí

Něco hezkého mi napiš

